Hur lagar jag min läckande tarm (leaky gut)?

Det finns olika sätt att gå tillväga när du lagar din läckande tarm! Att få bukt på sin maghälsa handlar om att se helheten, att använda sig av ett holistiskt synsätt. Vi människor är komplexa varelser, men vi har alla samma grundläggande behov.

 

ecMdxxzzi

 

Detta är del 4 av 4 som handlar om läckande tarm (leaky gut). I denna artikelserie har jag bland annat svarat på frågorna:

“Vad är en läckande tarm?” (del 1),

“Har jag en läckande tarm?” (del 2),

“Varför har jag en läckande tarm?” (del 3),

“Hur lagar jag min läckande tarm?” (del 4).

 

tummy1

 

Det första jag rekommenderar alla att göra är att sätta sig ner med papper och penna och svara på några enkla frågor:

  • Hur ser mitt liv ut? Lever jag det liv jag drömmer om? Är jag nöjd?
  • Hur ser mina stressorer ut? Hur handskas jag med dessa?
  • Hur ofta rör jag på mig? Hur tränar jag?
  • Hur ser mina sömnvanor ut? Sover jag tillräckligt?
  • Vad äter jag för kost? Hur påverkar den mig?
  • Hur mår jag egentligen?

Glöm inte att skriva datum på pappret!

 

papper o penna

 

När du har skrivit ner svaren på ovanstående frågor kan du lättare se om det är obalans någonstans i ditt liv. Ställ dig då frågan:

  • Är jag beredd att göra något åt situationen?

frgetecken_135112372

För det är du som kommer att få göra jobbet! Det finns hjälp att få, jag är utbildad att hjälpa människor att må bättre, men mitt och andra coachers jobb är inte att göra jobbet. Vår roll är att utbilda dig och coacha dig så att du kan se till att du mår bättre!

Om du är beredd att göra förändringar i ditt liv, vilka mål har du med dessa förändringar?

 

mål [1]

 

Ett exempel kan vara att bli av med en svullen mage, ett annat kan vara att slippa värken i kroppen eller att du vill känna dig pigg igen.

Jag rekommenderar alla att komma ihåg varifrån de startade sin resa. Att gå tillbaka till pappret med svaren på ovanstående frågor. Det är först då du kan jämföra var du är efter en viss tid jämfört med var du började.

Precis som att det oftast tar lång tid att bryta ner sin hälsa, tar det också relativt lång tid att bygga upp den igen. Jag föreslår att du börjar jobba med det som känns enklast att förändra. Då kommer du få snabbare resultat och mer inspiration att fortsätta. Du ska heller inte förändra för mycket på en och samma gång. Då är det lätt att falla tillbaka i samma gamla hjulspår.

För er som har följt mitt projekt “Månadens Projekt: Laga läckande tarm” förra månaden vet att jag valt att jobba med kosten. Kosten är grundstenen i vår hälsa! Du är inte bara vad du äter, utan vad du absorberar. Detta är så otroligt viktigt att komma ihåg när man har en läckande tarm och således nedsatt förmåga att ta upp alla näringsämnen i kosten. Jag har gjort en elimineringsdiet i 30 dagar där jag uteslöt de värsta allergenerna vi normalt har i kosten. Det var inte särskilt svårt för mig eftersom jag redan är gluten- och (nästintill) mjölkfri. Det slog mig idag att jag har hållit på i 46 dagar nu, och det känns inte som att jag vill förändra så mycket. Jag har hittat ett sätt att äta som får mig att må bra! Men jag har fortfarande kvar en del av mina problem och skulle såklart önska att jag t ex kunde äta mjölkprodukter igen utan att jag blir sådär toktrött. Så mitt nästa steg är att fortsätta utesluta produkter som påverkar min hälsa negativt och introducera kosttillskott som hjälper min läckande tarm att läka. Hur detta går kommer jag skriva mer om senare.

elimination-diet-ayurveda

 

Men kosten är bara ett av fyra stolsben och du måste jobba med alla fyra delarna, äta, sova, tänka och träna för att återfinna balansen i ditt liv och således också kunna laga din läckande tarm. Om du utesluter att jobba med någon eller några av delarna kommer du inte att sitta speciellt stabilt på din stol!

 

Bas stol

 

Om det är ett för stort steg att ändra på kosten i dagsläget och köra en superstikt 30+ dagars elimineringsdiet bör du åtminstone börja skriva en matdagbok, så att du kan se på papper vad du äter och dricker. Därefter kan du börja med små förändringar.

Övriga stolsben handlar alltså om hur du sover, tänker och tränar. Jag beskriver redan dessa delarna utförligt på min hemsida. Det handlar om att ta hand om sig själv så att man minskar stressen och ökar återhämtningen. Se till att du sover 7-8 timmar per natt, att du rör på dig 30 minuter varje dag och att du har mål i ditt liv!

 

gubbe_positiv

 

Ett övergripande stort nytt mål skulle kunna vara att ta tag i din maghälsa och laga din läckade tarm för att se hur bra du faktiskt kan må! Men dina delmål måste vara mer konkreta, så att du kan bocka av och sätta upp nya spännande mål när du uppnått ditt första. T ex jag ska följa en strikt elimineringsdiet i 30 dagar och se vad som händer med min svullna mage. Eller jag ska gå och lägga mig i tid (släcka senast 22.30) varje dag i 10 dagar och se vad som händer med min eftermiddagströtthet. Eller jag ska gå ut på en kort promenad varje kväll innan jag sätter mig i TV soffan under 14 dagar för att se om jag sover bättre på nätterna.

Vi människor är komplexa varelser, men vi har alla samma grundläggande behov. Se till att tillfredställa dessa! Ge dig själv en bra kost, en god natts sömn, träning som du gillar och sätt upp mål för vad du verkligen vill uppnå! Jämför dig inte med andra, utan jämför dig bara med dig själv!

 

ok1

 

Jag hoppas att ovanstående råd får dig att inse att det är du själv som bygger upp din hälsa inifrån och ut och det är du som kommer att få uppleva resultatet! Det är du som måste checka in med dig själv varje dag för att se att du tar steg i rätt riktning. Och du är inte ensam, det finns coacher som jag, som kan hjälpa dig om du inte vet i vilken ände du ska börja!

Lycka till!

 

Kvalitet-proizvoda-i-usluge-cena-i-uticaj-reklame-Sales-up-and-down storyNaseUsluge

 

Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *