Gravidyoga – Något för dig?

Under min nuvarande graviditet har jag passat på att utbilda mig till gravidyogalärare uppe i San Francisco och har både hemma i min yogastudio (läs garage) och på olika yogastudios runt där jag bor testat på det mesta som har med gravidyoga att göra. Utbudet av gravidyoga var riktigt dåligt under mina tidigare graviditeter och jag fick då nöja mig med en bok som handlar om hur jag kan modifiera olika yogaposer för att de ska passa min gravida kropp bättre. Jag hade helt klart mycket hellre gått till en yogastudio och tränat tillsammans med andra gravida redan då. Jag vet att utbudet av gravidyoga de senaste åren har blivit bättre i Sverige också, vilket glädjer mig oerhört.

Nedan följer en kortare introduktion till gravidyogan och dess fördelar.

Vad är gravidyoga?

En yogaform särskilt utformad för den gravida kvinnans kropp och behov.

vad är gravidyoga

Vad skiljer gravidyoga från vanlig yoga?

Stort fokus ligger på andning, lättare stretching, poser anpassade för den gravida kroppen och avslappningsövningar. Vanlig yoga utgår inte ifrån en gravid kvinnas kropp, behov och de kroppsliga förändringar vi går igenom.

gravidyoga eller vanlig yoga

Vilka är fördelarna med att träna gravidyoga?

1. Bygger upp din styrka och uthållighet

Det krävs mer energi och styrka för att du ska orka bära omkring på din växande bebis ju längre in i graviditeten du kommer. Att praktisera gravidyoga stärker dina höfter, armar, axlar och din rygg.

gravidyoga bygger upp din styrka, gör dig starkare, fysiskt och emotionellt

2. Förbättrar din balans

Din balans och din hållning förändras i takt med att din bebis växer. Din hormonbalans förändras också under din graviditet. När vi inom yogan fokuserar på att hålla olika poser och jobba med vår andning, kan vi finjustera både vår fysiska men också vår emotionella balans i kroppen.

tree pose prenatal

3. Lindrar spänningar i axlar, nacke, bröst, höfter och rygg

I takt med att bebisen växer är det vissa muskelgrupper som utsätts för mer stress. Du tenderar att svanka mer ju större magen blir. Dina höfter blir tajtare på grund av din växande mage. Dina bröst växer, övre delen av ryggen och bröstmusklerna utsätts för större spänningar i likhet med nacke och axlar. Gravidyoga fokuserar särskilt på dessa muskelgrupper.

4. Ökar cirkulationen

Under yogaträningen förbättras cirkulationen i dina leder och muskler. Vid ökad cirkulation minskar bl a svullnad i kroppen, vilket är positivt för både dig och din bebis.

5. Lugnar nervsystemet

Yoga fokuserar mycket på andning och genom att andas på rätt sätt kopplas det parasympatiska nervsystemet på, vilket ansvarar för avslappning. När du är avslappnad mår du bättre och din matsmältning, sömn och ditt immunförsvar fungerar optimalt.

andning viktig prenatal yoga

6. Förbereder dig inför din förlossning

Under varje yoga pose arbetar du med medveten andning, vilket kan vara oerhört utmanande. Att vänja sig vid att vara ”bekväm i det obekväma” genom att arbeta med just andningen kan vara till stor hjälp när det sedan är dags för förlossningen. Om du använder medveten andning under förlossningsvärkarna kan du hålla dig lugnare och förlossningen underlättas genom att du slappnar av och tillåter barnet att födas utan att streta emot och känna dig rädd. Målet är att använda det parasympatiska nervsystemet så mycket som möjligt, även då det känns obekvämt och gör ont.

7. Ger dig en närmare kontakt med din bebis

Gravidyoga tillåter dig att ta det lite lugnare och fokusera mer på vad som pågår i din kropp. Genom att utöva olika poser och fokusera på andning blir du mer medveten om vad som sker inom dig.

bättre kontakt med din växande bebis baby

8. Ger dig en grupptillhörighet och nya vänner

Under en graviditet kan du känna sig väldigt ensam och det kan vara svårt att hitta någon i samma situation som du själv är i. Att gå till en gravidyogaklass kan ge dig en känsla av grupptillhörighet och kanske också nya vänner.

nya vänner grupptillhörighet förberedande inför förlossningen

9. Du avsätter tid till dig och din bebis

Du ger dig själv möjlighet att koppla bort din vardag en stund och bara ta hand om dig själv och din bebis. Det är viktigt att du tar dig tid att lära känna vem det är som växer inom dig och gravidyoga ger dig ett bra tillfälle till detta.

Hur tränar jag bäst?

Det är viktigt att du gör det som känns rätt för dig, vare sig det är att hitta en passande yogastudio, en personlig yogalärare, en bra DVD och/eller om du väljer att utveckla din yoga träning hemma i vardagsrummet. Bäst resultat får du om du tränar mellan 20-90 minuter åt gången. Var uppmärksam på hur du mår och vad din kropp efterfrågar och bestäm därefter hur ofta och hur/var du väljer att träna. Hur du tränar kommer förmodligen att skilja sig rätt så rejält åt under olika faser av din graviditet.

Till dig som är gravid och funderar på hur du ska hålla dig i form och samtidigt förbereda dig inför din förlossning och ditt kommande föräldraskap skulle jag bara vilja säga:
– Testa gravidyoga!

Lycka till!

Har du funderingar eller vill veta mer, kontakta mig gärna genom att lämna en kommentar eller klicka på det lilla brevet här på hemsidan för att skicka epost till mig.

Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *