6 grundläggande principer för en hälsosam livsstil – Sömn (3/6)

Detta är del 3 av 6 i min blogserie om de 6 grundläggande principerna för en hälsosam livsstil – följande artiklar ingår också i serien: Inledning (1/6), Kost och Vätskebalans (2/6), Positivt tänkande (4/6), Rörelse och Andningsteknik (5/6) och Diskussion (6/6).

Genom evolutionen har våra kroppar designats att följa naturliga rytmer. T ex så påverkar solen, månens och jordens rörelse våra hormonella rytmer. När solen går upp sätter den igång hormoner i våra kroppar som gör att vi vaknar på morgonen och när solen går ner utlöses hormoner som påverkar vår återhämtningsfunktion under natten.

Så gå och lägg dig klockan 22.00 och sov åtminstone 8 timmar varje natt. Försök ha ett så regelbundet sovmönster som möjligt. Du kommer inte att behöva lika mycket kaffe och socker efter en god natts sömn, vilket är positivt eftersom ingetdera av dem är bra för din kropp, då de kan förvärra krämpor som du redan har i kroppen. När du sover pågår det en reparationsprocess i din kropp utan att du behöver göra någonting förutom att sova…

Kl. 22.00 – Kl. 2.00 den fysiska återhämtningen
Kl. 2.00 – Kl. 6.00 den psykologiska återhämtningen

sova

 

Även om sömn är den viktigaste återhämtningen finns det också andra former av återhämtning som är bra för dig. Jag tänker på total vila, aktiv vila samt passiv vila. Var och en medverkar till din totala återhämtning och omladdning.

Total vila är sömn som jag just nämnt, men det kan också innebära att du tar ledigt en dag från jobbet eller andra stressfaktorer i ditt liv.

Aktiv vila betyder i princip att du minskar på din normala arbetsbelastning. Det skulle kunna vara så enkelt som att sätta upp färre mål för dagen, eller sätta upp mål som inte behöver vara så svåra att uppnå.

Passiv vila betyder att du tar en kort paus från det som du vanligtvis håller på med för att göra något helt annat en stund. Det måste var något som gör att du kan ”stänga av” det som du annars håller på med. Du kan t ex lyssna på musik, ta en kort promenad, läsa en bok eller meditera en stund.

Om ditt vanliga sovmönster störs av någon anledning, se då till att du vilar både aktivt och passivt under dagen.

 

Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *